11 maj 2011

Trepartsexamen

Idag hade jag den andra delen av min yrkesexamen. Det var en arbetsgivarpart, en representant från Borgå handelsläroverk och en oberoende bibliotekarie från Borgå som bedömde två olika examensdelar. Det var katalogisering och informationssökning. De bedömde också min pärm där jag samlat mängder av material som jag jobbat med under läroavtalstiden. Det gick vägen, fast jag själv inte var så imponerad.

Hela kvällen har jag varit som en kokt spagetti, somnade t.o.m. en stund när jag kom hem. Det är en ofattbart skön känsla nu efteråt, fast jag inte riktigt lyckats få in det i skallen att jag faktiskt är färdig...
Och nu har jag semester.

Öppna högskolans öpu-kurs om sociala medier är också på slutrakan nu. Jag ska skriva ett par uppsatser, samt kommentera studiekamraternas projekt. Jag tycker det är svårt att kommentera andras blogginlägg eller bilder. Det är svårt att veta vad jag ska kommentera och hur? Det lustiga är att jag inte tycker det är svårt att kommentera på facebook...

Är det någon annan som tycker det är svårt att ge feed-back och kommentera t.ex. bloggar?
Hur ska man komma över den tröskeln?

5 kommentarer:

viajera sa...

Grattis, vad härligt att du är färdig nu! Passa på att njuta av semestern :)

Det är ju lättare att kommentera bloggar, när temat eller bilderna är något som intresserar en själv, men ibland är det kanske ändå svårt att liksom lägga till något. Jag funderade på att läsa gamla inlägg, om man inte kommer på något om de senaste att kommentera. Ibland är det dock tidsbrist lite av problemet också...

Anonym sa...

Det är under bart när ett projekt är klart. Se upp bara det kan bli ett litet jobbigt vakuum när vardagen inte är så full av måsten. Innan du hinner anpassa dig.
Hur börja kommentera? . Börja lite försiktigt med ett hej, det behöver inte vara så djupsinnigt
Ett litet hej är välkommet eller det där gillade jag eller inte. För vi alla blir så glada bara någon bryr sig och visar det.

Litteraturluppen sa...

Tack för din kommentar! Det känns bättre nu! :)

Kristina W. sa...

Det är lite svårt, jo, speciellt om det inte är nån annan som skriver... Men när man vet hur glad man själv blir redan av ett "så spännande" eller "intressant" så går det kanske lite lättare :-) Alla kommentarer behöver inte vara så fantastiskt djuplodande analytiska, fast jag nog gillar såna också :-)

Mia Hanström sa...

Jag tror också att man inte ska ha så höga ambitioner med sina kommentarer. Det är roligt bara att få ett ord som visar att någon läst, eller en kommentar på något man skrivit. Man behöver inte ha ambitionen att ta ett helhetsgrepp på ett inlägg utan kan lyfta ut något man reflektera på eller kommer att tänka på.