8 maj 2011

Litteraturföreningens aktiviteter

Idag har jag uppdaterat aktiviteterna på hemsidan www.litteratur.ax med aktuella evenemang för sommaren. Det här är ett roligt och givande arbete att hålla på med. Jag har lätt för att komma på idéer och kombinera olika idéer med varandra. Tillsammans med en aktiv styrelse blir det väldigt fina evenemang. Efteråt kan man alltid bara förvånas över att det blivit så bra. Men det blir bra när vi hjälps år att dra vårt strå till stacken.

Det är skönt att ta sig stunder i tysthet och lyssna på sina känslor och upplevelser. Det gör jag bäst när jag skriver. På det sättet får jag viktig information om mig själv och vad som rör sig bakom pannbenet. Arbetet med litteraturföreningen påverkar mina personliga målsättningar och stöder mitt eget skrivande. Genom att skriva och läsa litteratur och även diskutera litteratur kan vi komma fram till upptäckter om vårt eget beteende, våra resurser och mål.

Det viktigaste resultatet av att delta i föreningsarbetet är ändå att man mår bra av det, tror jag. Att man känner sig trygg och accepterad i sin grupp. Det kan i bästa fall leda till förbättrad självkänsla och självförtroende att vara med i en grupp och ta stegen enligt sin egen takt och sitt mod.

Tillhör du någon förening?
Hur tänker du om det?

4 kommentarer:

Mia Hanström sa...

Fin text om föreningsengagemang, du beskriver en del av de som vi försöker lyfta på i ABFs projekt Hållbar förening. Att föreningsengagemang ska berika livet. Visst kan och får det vara lite tungt ibland, när man dragit igång många saker, men min bild av Litteraturföreningen är att ni gör det ni tycker är roligt och vill.

Litteraturluppen sa...

Tack Mia för din kommentar! Ja, visst är det tungt vissa perioder, men för det mesta är det roligt. Jag hade inte tänkt på att det skulle gå under "Hållbar förening", men så är det ju...

Kul att jobba ihop med ABF som också berikar vår förening! :)

Anonym sa...

Nä jag tillhör ingen förening faktiskt? Varför vet jag inte? det har bara blivit så antar jag?
Att läsa o tänka och utbyta tankar är oerhört viktigt. Flera borde göra det istället för att leva i en bubbla av själv vald okunskap. Som är skarpt av lättja och bekvämlighet.

Kristina W. sa...

Jag har varit föreningsaktiv i många år - har väl något av ett organisationskomplex. När det är som bäst så är det en fantastisk gemenskap för det allmänna bästa och väldigt kul. När det är som sämst så känner man sig överarbetad och utnyttjad... Men för det mesta är det det bästa som överväger!