10 maj 2011

Om mindfulness

"Gör inte bara något, sitt där."
(Sylvia Boorstein)

Mindfulness tycks vara ett av mina favoritämnen, åtminstone om man tittar i min bokhylla. Mindfulness innebär träning i att vara närvarande i nuet. Det är för mig ett viktigt redskap för att både hantera och motverka stress och oro.
I vår tid tycks det vara svårt att leva här och nu, lyssna på sig själv och kroppens signaler, trots att det är medfödda förmågor vi alla besitter. Genom träning kan vi inta en accepterande och icke-dömande hållning till oss själva och livet.

Jag vill tipsa om de böcker jag använder och återkommer till gång på gång.

Johan Bergstad: Mindfulness - steg för steg 2009 (innehåller CD-skiva)

Ola Schenström: Mindfulness i vardagen, vägar till medveten närvaro 2007 (innehåller CD-skiva)

Heidi Andersen och Anna-Maria Stawreberg: Mindfulness för föräldrar, 2009

Mark Williams, John Teasdale, Zindel Segal, Jon Kabat-Zinn: Mindfulness, En väg ur nedstämdhet 2007 (innehåller CD-skiva)

Thich Nhat Hanh: Mindfulness, ögonblickens under, 2010

Eftersom de här böckerna betyder mycket för mig och har hjälpt mig, känns det viktigt att berätta om dem för andra. De innehåller många olika typer av meditationer och andra övningar, som kan hjälpa oss att få kontakt med våra känslor och tankar, sådana som de är och sådana som vi inte vet om att vi har.  När man får kontakten till sina känslor så är det lättare att ta itu med sina uppgifter, vilka de än må vara.

Ibland är det förstås lättare sagt än gjort att slappna av, att släppa taget och ge bort.

"Om du släpper taget lite
blir du lycklig.

Om du släpper taget mycket
blir du mycket lycklig.

Om du släpper taget helt
blir du fri."

(Ajahn Chan,  i "A still Forest Pool")

1 kommentar:

viajera sa...

Tack för boktipsen!
Håller med, att i dagens hektiska västvärldssamhälle är det jättelätt att glömma bort att stanna upp och "lyssna inåt". Ofta blir det att man bara kör sitt race i full fart. Osunt. Jag läser också gärna den där typen av litteratur som du nämner. Bra att påminna sig själv och öva sig i att hitta harmoni.