20 apr. 2011

En effektiv dag, trots allt

Jag stannade hemma från jobbet pga. förkylning. Allt har gått lite trögt och långsamt i sällskap med huvud- och kroppsvärk. Nu när jag ser på dagen i backspegeln, märker jag ändå att det har varit en effektiv och lärorik dag, åtminstone virtuellt.

Bland annat har jag startat upp ett wiki-projekt på Wikispaces med åk 5. De kommer att skriva om sitt projekt i wiki. Denna gång handlar projektet om rymden. Jag är mycket intresserad av Framtidens lärande och funderar faktiskt på att åka till Stockholm på ett seminarium i slutet av maj, för att se mera av vad IT och lärande kan innebära. Som skolbibliotek har Jomala bibliotek också nytta av att samarbetet kommer igång kring sådana frågor.

Idag har jag lärt mig att det finns något som heter Viral Music List, där man kan hitta topplistor på de mest delade musiklänkarna på Facebook och Twitter. Jag är inte någon Youtube eller Spotify användare till vardags, men jag gillar musik, så det finns mycket att lära där.

Dessutom har jag skapat mig ett konto på Yahoo, bloggat även där och även kopplat dit mina (eller mitt första) Bookmarks via Delicious. I Yahoo har jag nu kopplat så att Facebook och Twitter och e-post inlägg kommer till ett och samma ställe. Det känns överskådligt och bra tillsvidare, men det återstår att se hur jag klarar av detta flöde i praktiken... Det går ju bra så länge man lär sig för en kurs, men man måste nog begränsa hur många olika sociala medier man kan använda. Det är ju inte alltid man kan sitta så här  praktiskt taget en hel dag! :)

Vad har ni experimenterat med för sociala medier?
Vilka fastnar ni för?

1 kommentar:

Maria sa...

Hej kurskompis!

Jag ligger efter i uppgifterna och studierna överlag, tycker jag inte fått just något till stånd på en lång tid. Läste först nu dina senaste inlägg och kan inte annat än lyfta på hatten för din experimentlust!

Jag hoppas hitta tid, inspiration och motivation att själv pröva på flera sociala medier. Hittills har jag inte prövat med annat än de jag behövt för eller snubblat över i studieuppgifterna dvs blogger, googlereader, Wikispaces, delicious, SecondBrain. Jag blir nästan andfådd bara av att läsa din lista, för att inte tala om kursens Wiki!