31 mars 2011

Inspiration, motivation och dedikation

Ingredienserna i arbetet med sociala medier är dagens rubrik: inspiration, motivation och dedikation. Inspiration är när man får aha-upplevelsen, en ny idé som flammar upp. Motivationen är energin som sätter idén i handling. Dedikationen är uthållighet och tillägnan.

Med dessa upplyftande ord och tankar kan man närma sig sitt nya projekt. I denna artikel koncentrerar jag mig på att diskutera kring att starta och utveckla en blogg. Fördelar med bloggen är att det är gratis eller åtminstone ett billigt sätt att nå ut med information. Som bokmal blev det naturligt för mig att min blogg skulle handla om böcker, skrivande och läsutveckling. Jag önskar nå ut till läsare och berätta om bibliotekets service, om böcker och andra material, om kultur för barn och unga och om skrivandets mening (som fritidssyssla).

Den tekniska sidan är för mig den svårare biten, som till exempel vilken sorts säkerhet behövs och hur man ställer in den.  Jag har inte heller lyckats lista ut hur man kan gruppera de olika rubrikerna i olika kategorier, som nu börjar utkristalliseras. Jag skulle vilja ha en skild plats för språk- och läsutveckling, biblioteksarbete, skrivkurser, Irland osv. Det skulle göra det lättare för besökarna att hitta det som intresserar dem.

Jag skulle också vilja ha ett område där besökarna kan rekommendera böcker.

Jag är tacksam för tips och tekniska råd.

Dessa tankar växte fram i kväll när jag läste artikeln Why and How to Use Blogs to Promote Your Library´s Services. http://infotoday.com/mls/nov03/fichter.shtml

Inga kommentarer: