4 maj 2011

Övergångsriter

I många kulturer finns övergångriter och ritualer som markerar slutet på någonting och början på något nytt. Jag tror att jag behöver en ritual för att komma vidare. Olika händelser och kroppens varningssignaler talar sitt språk om att en sådan takt som det varit den här våren inte fungerar.

Ja, jag har inte tänkt ut vad det skulle kunna bli för jippo av det här. Men jag tror att min dotters resa till Danmark under den här veckan har resulterat i en tomhet och saknad, som fått mig att verkligen fundera över vad som är viktigt i mitt liv. Så klart det är barnen som är viktigast, har jag väl tänkt slentrianmässigt, men samtidigt rusat på i blindo från det ena projektet till det andra. Samtidigt har jag känt en stigande panik i och med att arbetsavtalet närmat sig sitt slut.

Jag ska åter igen satsa på att ta hand om kroppen och familjen på ett mera närvarande sätt. Det är ju det som är grunden till att allt annat fungerar. Jag är beredd att ta möjliga pikar om "lyxhustru" som tassar på här hemma och i trädgården och liknande. Men jag är tacksam för att jag har den möjligheten just nu. Och vill jag ha någon förändring, så måste jag ta chansen eller risken att stanna upp och undra..

Nu behöver jag en övergångsrit, en paus, för att bara vara i världen och vara i vardagen. För när en människa är fri kan hon verkligen tänka stort! :)

3 kommentarer:

Ritu sa...

On viisasta kuunnella ja hidastaa tahtia, kun sielu ja ruumis merkkejänsä lähettelee. Mitäpä se kenellekään kuuluu, jos saat mahdollisuuden elää "luxusrouvan" elämää hetkisen. Moni muukin käyttäisi saman mahdollisuuden hyväkseen, ihan varmasti. Sitäpaitsi ei ole keneltäkään pois, vaikka tassuttelisit puutarhassasi lopun ikäsi :)

Tyttären reissu ehkä käynnisti henkisen lapsesta irtautumisprosessin. Tajuaa, että pikkuisesta alkaakin tulla hiljalleen itsenäinen ihminen, joka selviää ilman äitiä/isää "tuolla jossain". Ja jos ensimmäisestä tuli näin äkkiä iso, kohta nuorimmainenkin alkaa pyristellä omille siivilleen. Tuolla tavoin ainakin itse muistan tunteneeni. Ota rennosti ja nauti elämästä laumasi keskellä!!! Kun aika on oikea, huomaat, että on aika astua taas askel eteenpäin, uuteen suuntaan.

Anonym sa...

Vår kultur har många riter som studentfesten julfirande
Midsommar hur vi hälsa osv. så jag hoppas att du hittar din rit för att gå vidare.
Att något förändras, betyder bara att nu finns tid för nya möjligheter. Att upptäcka och att ta vara på, och det tar aldrig slut.
Du har så rätt med dina ord.
För när en människa är fri kan hon verkligen tänka stort! :)

Peter

Litteraturluppen sa...

Tack för era kommentarer!

Ni har båda rätt med det ni skriver och det känns helt fantastiskt att man kan hjälpa och stöda varandra på vägen så här! Tack! :)