3 maj 2011

Nya insikter

Under kursen om Sociala medier har vi kommit i kontakt med många olika sätt att dela information och kunskap med andra människor. Jag är fortfarande nybörjare i fråga om de sociala medierna. det är ändå nödvändigt att småningom sätta sig in i denna nya värld eftersom den finns överallt runt omkring oss och påverkar oss. Igår och idag har jag jobbat med att läsa och reflektera kring olika användaravtal som de olika medierna har. Det jag har lärt mig är åtminstone att vara mera medveten om vad jag kruxar i för tjänster och vilka villkor jag accepterar. Avtalen är ofta långa och skrivna på juridiskt språk, så det tar en väldig tid att gå igenom vad de egentligen betyder. Men det är viktigt att vara uppmärksam på vad man ger sig in i.

Som förälder ställer man sig också många frågor om hur barnen ska hänvisa till de olika källorna de använder på nätet och vilka lagar som gäller för upphovsrätt för den typen av material som vi laddar ner någonstans ifrån. Kursen har inte bara varit en snabbt glömd kurs, utan hos mig har den skapat en längtan efter att jobba mera och lära mig förstå mera om de sociala medierna och särskilt hur de används och kan användas i undervisning och inlärning... Vi får se var vi hamnar! :)

1 kommentar:

viajera sa...

Åh, va intressant med allt du får lära dig! Har också funderat många gånger, vad allt man egentligen accepterar då man kryssar i alla dessa rutor, för de långa villkoren man aldrig orkar läsa igenom.

Verkar ha varit en lärorik tid för dig, med utbildningen och så. Ser fram emot att läsa mer om vad du kommer fram till.